۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۷
کد خبر: ۱۰۹۱۵
شهردار تبریز:
شهردار تبریز گفت: شیوه های رایج مدیریت شهری، نمی تواند پاسخگوی ماموریت ها و جهت گیری های شهر در حوزه گسترده و مهمی چون پدافند غیرعامل باشد.
دکتر صادق نجفی در نشست تخصصی پدافند غیرعامل در امور شهری با بیان این مطلب افزود: با توجه به آمیختگی کلانشهرها با فرهنگ های متعدد، ناگزیریم برای تحقق اهداف ایده آل اداره شهر در بخش های مختلف عملیاتی، اجتماعی و فرهنگی، به سمت هدایت و مدیریت واحد شهری حرکت کنیم.

نماینده شهردارن کشور در شورای سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، المان و ظاهر شهر را نماد روحیات ساکنان آن دانست و افزود:  امروز، حتی در شهرهای تاریخی مان، شاهدیم که رویکردهای جدید شهرسازی، فاقد شاخص های بومی و هویتی مختص آن شهر است.

نجفی با بیان این که بخش فرهنگی و فیزیکی موضوع پدافند غیرعامل بسیار مهم حایز اهمیت است، گفت: متاسفانه امروزه در ضوابط مدیریت شهرها، با موضوعاتی سر و کار داریم که عملاً در تضاد با اصول پدافند غیرعامل است.

وی از عزم شهرداری تبریز برای اعمال شاخص های پدافند غیرعامل در رویّه عمرانی شهر تبریز خبر داد و افزود: طراحی و اجرای چندمنظوره پروژه های عمرانی مورد توجه شهرداری تبریز است؛ در این راستا سعی می کنیم  در برنامه ریزی های آتی عمرانی و پروانه های صادرهساختمانی ، اصول کلی پدافند غیرعامل را اعمال کنیم.

صادق نجفی ادامه داد: شهر تبریز، با توجه به موقعیت جغرافیایی، همواره در معرض حوادث طبیعی است؛ به همین منظور، در کنار رویکردهای عمرانی و اجتماعی، تقویت حوزه مدیریت بحران، از محوری ترین بخش های برنامه ریزی های شهر تبریز است.

شهردار تبریز اضافه کرد: در این راستا، ارتقای جایگاه مدیریت بحران به حوزه «سازمان» و همچنین برنامه ریزی برای طراحی و اجرای بزرگترین مرکز اسکان در مواقع بحرانی در شمال غرب کشور، مورد توجه شهرداری تبریز بوده و با مهیا بودن مجوزها و مکان یابی های لازم، پیگیری می شود.

وی در عین حال با تاکید بر این که البته نباید این طور تصور شود که شهرداری، مسئول اصلی و مستقیم ستاد بحران است، اظهار داشت: شهرداری وظایف خاص خود را دارد اما در عین حال، ما سعی داریم در مناطق و سازمان های شهرداری، نقش موثری در موضوع پدافند غیرعامل ایفا کنیم.

نجفی با برشمردن ظرفیت های شهرداری در موضوع پدافند غیرعامل در امور شهری و سایبری گفت: شهرداری تبریز با برخورداری از 80 کیلومتر فیبر نوری اختصاصی، پس از سیستم های ارتباطی مدیریت شهری تهران، دارای بزرگترین مرکز اطلاعات (دیتا سنتر) شهرداری های کشور بوده و در صورت لزوم، حتی امکان ارایه خدمات به شهرهای مجاور استان را نیز فراهم می کند.

شهردار تبریز با بیان این که بهره گیری از ظرفیت های فناوری اطلاعات و تصویربرداری های مستمر هوایی از اجرای پروژه های عمرانی،  امکان نظارت مستمر شهروندان را از  روند اجرای پروژه ها فراهم ساخته است، افزود: این موضوع، امکان مستندسازی دقیق پروژه های عمرانی را برای بهره گیری در برنامه های آتی توسعه و عمران شهر، میسر می کند.

وی متذکر شد: با توجه به مجموع این ظرفیت ها و قابلیت ها و همچنین هماهنگی و تعامل تنگاتنگ شهرداری تبریز با دستگاه های اجرایی استان، نمایندگان شهر تبریز در مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای اسلامی شهر، آماده ایم تا شهر تبریز را به عنوان پایلوت در موضوعات پدافند غیرعامل مطرح کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر